In mijn queeste om zelf tot een top tien te komen dit
jaar, of uit te stellen zelf de knoop te moeten doorhakken, nog een rondje
langs de jaarlijstjes van de critici. We kunnen hierbij aantekenen dat als
honderden mensen voor hun beroep naar veel popmuziek luisteren, er toch een
betrouwbare of althans interessante lijst zou moeten ontstaan uit de
samensmelting van hun meningen. Kritische geesten kunnen dan natuurlijk weer
tegenwerpen dat recensenten allen schapen zijn die nooit rekening houden met
bla en bla.
Laten we desondanks die discussie even 'parkeren', zoals
de yuppies zouden zeggen, en onze blik werpen op de platen die volgens de
internationale (lees: angelsaksische) pers er bovenuit staken in 2012. Er is
een fijne site, toepasselijk albumoftheyear.org geheten, die alle jaarlijstjes
op een rijtje zet, en een puntentelling hanteert voor hoe vaak een plaat wordt
genoemd en op welke positie, waarvan een totaallijst wordt gemaakt. Hier de
link naar hun jaarlijst, waarvan de top vijftien als volgt oogt:
1. Frank
Ocean - Channel Orange
2.
Kendrick Lamar - Good Kid, m. A. A. d. City
3. Tame
Impala - Lonerism
4.
Grimes - Visions
5. Swans
- The Seer
6. Fiona
Apple - The Idler Wheel
7.
Japandroids- Celebration Rock
8.
Grizzly Bear - Shields
9. Beach
House - Bloom
10.
Chromatics - Kill For Love
11. Jack
White - Blunderbuss
12.
Flying Lotus - Until The Quiet Comes
13. Sharon van Etten - Tramp
14. Killer Mike - R.A.P. Music
15. Jesse Ware - Devotion
De nummer 1 van de Nederlandse critici, Alt-J's An
Awesome Wave, valt net buiten deze lijst en eindigt op zestien. Aangezien de
meeste bladen hun lijstjes midden
december wel hebben gepubliceerd, zal er in deze volgorde niet veel meer
veranderen.
De overwinning van Frank Ocean is overtuigend, in het
systeem van de site krijgt zijn plaat 206 punten, tegen 'slechts' 138 voor de nummer 2 Lamar. Swans heeft al
minder dan honderd punten. Gezien die overmacht is het aantal lijstjes waarin
Ocean op de eerste plaats eindigt zeer beperkt: bijvoorbeeld Entertainment Weekly
en Spin zetten de plaat bovenaan, maar verder regent het tweede en derde
plekken, en soms iets lager: Pitchfork (#2), Mojo (#2), Stereogum (#2), Uncut
(#5), NME (#3) en de BBC (#2). Zelfs het relatief behoudende Rolling Stone ruimt
een tweede plek in voor de plaat. Met al die hoge plekken wordt Ocean toch wel
de morele winnaar van dit jaar, en waarschijnlijk terecht. Channel Orange is
een verslavende en grensverleggende plaat, die de meeste andere kandidaten met
gemak verslaat.
Van de nummer twee ben ik minder overtuigd. De plaat van
Kendrick Lamar, de zoveelste Dr Dre protegé uit Los Angeles die het geluid van
de hiphop bepaalt, heb ik nog slechts oppervlakkig kunnen beluisteren, maar
persoonlijk hoorde ik er niet veel meer in dan een 'best goede' hiphopplaat.
Wellicht ben ik, met mijn huidige smaak, niet degene die zich moet uitspreken
over de hipste hiphop, maar het is een gegeven dat er altijd een paar platen
zijn die vooral geluk hebben (of zo slim worden gepromoot) dat ze laat in het
jaar uitkomen en dus op het hoogtepunt van hun buzz zijn als de jaarlijstjes
moeten worden aangeleverd. Good Kid, m.A.A.d. City is op 22 oktober uitgekomen,
en ik zet er vraagtekens bij of de plaat ook op nummer 2 had gestaan als dat
juli was geweest.
Wat dat laatste betreft mogen we ons veel meer verbazen
over de aanwezigheid van de platen van de Canadese Grimes (januari 2012) en
Chromatics (maart). Blijkbaar zijn dit platen die de aandacht van vele
verveelde popjournalisten hebben weten te grijpen, en het hele jaar hebben
weten vast te houden.
Voor het overige kun je natuurlijk oneindig discussiëren
over de platen die hier wel of juist niet genoemd worden. Iedere
muziekliefhebber die een beetje de nieuwe releases volgt, zal vast tien platen
willen toevoegen, en zal zich afvragen wat sommige namen in hemelsnaam in de
lijst te zoeken hebben. Persoonlijk heb ik die drukte om Tame Impala niet zo
begrepen. De waardering voor Jack White's solodebuut verbaast me ook hogelijk.
White is een muzikant die altijd al het wiel opnieuw heeft uitgevonden, maar met
de gemakszucht waarmee hij deze plaat vol pingelt slaat hij de plank toch wel
mis naar mijn idee, voor iemand met zijn talent althans.
Hetzelfde geldt voor het machtige MOJO, dat wel weer
scherp is met Frank Ocean op twee en het prachtige Life Is People van Bill Fay
op drie.
Maar er zijn wel meer bladen die opvallende en
eigenzinnige keuzes maken. Rolling Stone kiest doodleuk voor de nieuwe
Springsteen als plaat van het jaar, en ruimt de derde plek in voor Dylans
middelmatige Tempest, waarvan de hype alweer geluwd was op de meeste plekken.
Bovendien zijn ze ongeveer de enige plek waar ik een plaat van Green Day in de
top 10 heb zien staan. Uncut ruimt een karige vijfde plek in voor Frank Ocean
en lijkt verder niet te erkennen dat er nog nieuwe manieren zijn verzonnen om
muziek te maken na 1975.
En er zijn natuurlijk niet alleen papieren magazines: het
invloedrijke Pitchfork levert een lijst die min of meer een shuffle is van de totaallijst
hierboven. Zijn ze zo invloedrijk, of zwemmen ze gewoon efficiënter met de
stroming mee? Wellicht een combinatie van beiden, hoewel je dat Pitchfork niet
exclusief kunt verwijten: de wat meer behoudende lijstjes van Rolling Stone en
Uncut zijn zo'n beetje het summum van hoezeer de gemiddelde lijst afwijkt van
alle andere. De ene lijst zet Grimes wat hoger, de
ander laat Tame Impala weg, een derde gelooft nog in Zimmerman, maar eigenlijk
lijken bijna alle lijstjes op elkaar.
Wat dat betreft is een lijstje als dat van het Britse The
Quietus direct fascinerend. Hun eerste en tweede plek is ingeruimd voor twee
redelijk beroemde en hooggewaardeerde platen, alleen dan wel de twee meest
masochistische uit die categorie in 2012: The Swans' The Seer en Scott Walkers
Bisch Bosch. De rest van de top 10 is gevuld met namen die we in andere
lijstjes zelden of nooit tegenkomen:
Carter Tutti Void, VCMG, Vatican Shadow. Ziet The Quietus als enige de
kwaliteit die de rest laat liggen, of willen ze overdreven underground doen? De
waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen. Hoe dan ook krijg je zin om een keer een avond
in te ruimen om het voor jezelf te gaan bepalen, en dat is ook wel weer leuk.
Goed, tot zover mijn poging tot analyse van de analyse
door de muziekpers. Tijd om mijn eigen mening te gaan vormen over 2012. Ik hoop
op tweede kerstdag of misschien een dag later te beginnen met het plaatsen van
nog niet mijn top 10, maar van mijn eervolle vermeldingen: tien platen die mijn
top 10 niet hebben gehaald, maar te leuk zijn om niet even een pluim te gunnen.
Tot die tijd een fijn kerstfeest gewenst aan wie dit voor die tijd nog mocht
lezen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten