zaterdag 29 december 2012

De lijst der lijsten 3: It's Like A Default



Voordat ik hier mijn uiteindelijke top tien over 2012 plaats, nog even een (verre van complete) lijst van platen die het niet hebben gehaald, maar die ik te leuk of interessant vind om niet nog even apart aan te stippen. Hieronder elf stuks, in alfabetische volgorde. Speciale vermeldingen!

Fiona Apple- The Idler Wheel Is Wiser Than The Driver Of The Screw, And Whipping Cords Will Serve You More Than Ropes Will Ever Do


Wat is het?
Redelijk neurotische jazzrock/ singersongwriter-bekentenissen
Een speciale vermelding omdat...
Weinig mensen maken muziek zoals Apple, die binnen de grote massa van moderne zangeressen en singer/songwriters haar compleet eigen niche heeft uitgehakt. De lange plaattitel (niet eens haar langste) zal sommige mensen doen fronsen, en anders zorgen de uiterst persoonlijke, nogal geschifte tien liedjes van deze unieke en boeiende plaat daar wel voor.
Waarom dan niet in de top 10?
Eigenlijk weet ik, na minstens 25 keer luisteren, nog steeds niet of ik deze plaat nou echt geweldig vind. In de toekomst kan dit een positief punt worden, nu zorgt het ervoor dat Fiona Apple net de boot mist.


Burial - Kindred (EP)


Wat is het?
De andere kant van de dubstep-medaille, met veel rare geluidjes en spookachtige samples, elementen van oude techno, ambient, etc.
Een speciale vermelding omdat...
Volgens veel electronicaliefhebbers is deze EP de beste plaat van het jaar. Een groot liefhebber ben ik zelf zeker niet, maar de manier waarop Engelsman William Bevan rondom zijn frame van zware dubstep/garagebeats een web op weet te trekken waarin elk soort geluidje kan bijdragen aan de spanning van een track is zeker boeiend, en 'Loner' is zeker een van de twintig beste tracks van 2012.
Waarom dan niet in de top 10?
Een groot liefhebber of kenner ben ik dus niet, en hoewel ik deze EP een aantal keer voor mijn plezier heb gedraaid, is dit geen muziek die ik thuis heel snel opzet. Soms vind ik Burial ook een beetje voorspelbaar, wat de kenners misschien dom zullen vinden. Troost u met de wetenschap dat ik zeker nieuwsgierig ben geworden om deze kant van de moderne muziek nader te onderzoeken in de toekomst.


Graham Coxon - A + E


Wat is het?
Introverte cultgitarist wil ons aan het dansen krijgen.
Een speciale vermelding omdat...
Nou ja,... Aparte plaat. De gitarist van Blur zoekt hier de dansvloer op zoals zijn oude maat Damon Albarn dat ook al bij vlagen deed bij o.a. Gorillaz, maar waar laatstgenoemde altijd een frontman in zich heeft gehad, blijft Coxon nog steeds die verlegen outcast, wat een nogal apart resultaat oplevert: Coxon schuifelt de dansvloer op en gaat daar over zijn brillenglazen cynisch toekijken wat hij heeft veroorzaakt. Buiten dat blijft Coxon een van de meest boeiende gitaristen van de laatste 25 jaar. De plaat kan wat dat betreft wedijveren met die van Neil Young en Ty Segall, twee andere muzikanten die erin slaagden een levendig gitaargeluid neer te leggen in de studio dit jaar.
Waarom dan niet in de top 10?
Meer een charmante en aparte plaat dan echt een hele goede. Een echt honderd procent geslaagde song heb ik er niet op aangetroffen, en de meeste tracks zijn op zijn zachtst gezegd een beetje langdradig.

Django Django - S/T


Wat is het?
Alles op een hoop-indiepop met een sterke link naar de Beta Band.
Een speciale vermelding omdat...
Ik heb me laten vertellen dat er zelfs een familielid van de Beta Band in Django Django speelt, en dat is in ieder geval niet verbazingwekkend. Net zoals die ter ziele gegane formatie is dit een prettig gestoord Engels collectief met een uitstekend oor voor een goede popmelodie en weinig respect voor muzikale grenzen. En waar The Beta Band nog wel eens door wilde draven en door wilde zemelen, houdt Django Django het lekker strak en effectief:  maar één liedje boven de vijf minuten, en 'Default' is misschien wel de indie-oorwurm van het jaar.
Waarom dan niet in de top 10?
Eerlijk gezegd ontdekte ik deze plaat pas in december, naar aanleiding van andere jaarlijstjes. Als ik er meer tijd mee had kunnen besteden, had hij wellicht kans gemaakt op een plek in de top 10. Het omgekeerde is ook mogelijk. Dit soort bandjes gaan me vaak na een aantal keer luisteren nogal tegenstaan. We zullen zien...

Goat - World Music


Wat is het?
Heavy psychedelische rock met exotische tintjes, wild dansende vrouwen rondom de totempaal van Jimi Hendrix
Een speciale vermelding omdat...
...dit echt een van de allercoolste platen van het jaar is. Een krankzinnige dans door de jungle, tribale rock met groovende gitaarriffs en opzwepende vrouwenvocalen, wat wil een mens nog meer? Een stonede geluidscocktail die ruikt naar retro en tegelijkertijd volstrekt eigenzinnig is.
Waarom dan niet in de top 10?
Om echt door te dringen tot de meesterwerken zou een rockplaat je echt moeten raken in emotioneel opzicht, en/of een paar echt memorabele songs bevatten. Met World Music maak ik die klik nog niet echt op die manier.

Grizzly Bear - Shields


Wat is het?
Moderne indiehype van een paar jaar terug keert soberder en gruiziger terug.
Een speciale vermelding omdat...
Hier en daar hoor je mensen klagen dat er eigenlijk weinig bijzonders gebeurt op deze plaat, maar dat is juist misschien het meest opvallende hier. Een band die eerder stoeide met electronica en Spector-achtige producties komt hier terug met een plaat die verrassend simpel en rootsy is. Niet dat het een kale plaat is, maar de verzorgde en weloverwogen rockarrangementen, met spaarzame orkestraties, laten vooral heel erg veel ademruimte aan de liedjes. Aangezien de plaat hoge noteringen haalt in verschillende jaarlijsten, moeten de liedjes echt heel goed zijn. Minstens de helft van de liedjes op Shields haalt dan ook dat criterium.
Waarom dan niet in de top 10?
Ik heb nog steeds mijn twijfels over de andere helft. Bovendien is deze plaat vocaal wat minder overtuigend.


Mats Gustafsson/ Paal Nilssen- Love/ Mesele Asmamaw - Baro 101
(geen filmpje beschikbaar, niet op Spotify)

Wat is het?
Ethiopiër speelt op inheemse lier terwijl hij wordt begeleid door twee high profile Scandinavische freejazzmannen. Piep! Kraak! Tuut! Boink!
Een speciale vermelding omdat...
Meer dan pop was jazz de laatste paar jaar mijn grote liefde, en sinds dit jaar ben ik ook meer freejazz/ improvmuziek gaan luisteren. Voor sommigen een taaie kluif, ik vind al dat gekraak en geknetter heerlijk. Gustafsson en Nilssen-Love werden mij al snel aangeraden, twee belachelijk productieve muzikanten die Afrika bezochten met hun vrienden, de Nederlandse avantpunkers van The Ex, en zo onder de indruk waren dat ze meteen maar even een van de plaatselijke muzikanten in een hotelkamer uitnodigden om een uurtje te jammen. Het resultaat horen we hier, zonder verdere opsmuk. Misschien is het verrassend dat Baro 101 een redelijk coherente en muzikale plaat is geworden, die klinkt alsof de heren al maanden samen spelen. Uniek!
Waarom dan niet in de top 10?
Tsja... wellicht niet helemaal om zuivere redenen. Er komen enkele andere (free)jazzplaten in de top 10 terug, en ook enkele muzikanten die we hier horen zullen we nog gaan tegenkomen op die plek. Om overkill te voorkomen, en ook om een andere plaat voorrang te geven om reden die ik t.z.t. zal uitleggen, heeft deze plaat het onderspit gedolven. Met spijt in mijn hart, overigens.

Metz - S/T


Wat is het?
LUID, LOMP EN HEAVY!!!
Een speciale vermelding omdat...
De echte 'nummer elf' van de lijst, in zoverre dat deze als laatste afviel uit het top 10-lijstje. Elk jaar moet er wel een lekker gruizige rock 'n rollplaat komen bovendrijven, en met nieuw werk van Titus Andronicus, Jack White en Ty Segall was het goed toeven tussen de krakende en piepende gitaren. Deze was echter het beste, een adrenalinebom van een plaat die klinkt als het sonische equivalent van een vechtpartij tussen robots. Op een grindpad. En dan ook nog met een hoog meeschreeuwgehalte. Yeah!
Waarom dan niet in de top 10?
Hoezeer het me ook verdriet doet, ik vond de platen die de top tien wel gehaald hebben gewoon allemaal meer diepgang en variatie bieden dan deze. Na een keer of tien is de lol hier toch wel een beetje vanaf.

Soundgarden - King Animal


 Wat is het?
De comeback van de band zoals we die kenden uit de jaren negentig: een ritmisch aparte, alternatief gestoorde variatie op Led Zeppelin dus, basically.
Een speciale vermelding omdat...
Omdat Soundgarden het gewoon verdient, verdomme. King Animal bevat dan wel geen nu al legendarische hitsingle van het niveau Jesus Christ Pose of Black Hole Sun, de liedjes zijn allemaal dik in orde en worden strak en rauw ingespeeld door een band die nog gretig klinkt. Chris Cornell, toch wel duidelijk op zijn best in deze biotoop, weet de veroudering van zijn stem (meestentijds) in zijn voordeel te gebruiken. Lekker plaatje!
Waarom dan niet in de top 10?
Soundgarden was al een band met beperkingen tijdens hun eerste leven, en dat is niet verbeterd. In combinatie met het ontbreken van een song die echt je leven verandert, kan ik er toch niet meer van maken dan deze welgemeende schouderklop. Desondanks: vette plaat!

Sun Kil Moon - Among the Leaves


Wat is het?
Cult-songwriter Mark Kozelek maakt zijn liedjes graag hypereenvoudig en hyperpersoonlijk. Een effectieve en gek genoeg behoorlijk verfrissende mix tussen het universele en individuele dus.
Een speciale vermelding omdat...
Kozelek is een beetje artiest die ik pas dit jaar heb ontdekt, hoewel hij al verscheidene jaren voortploetert, eerst met zijn oude band Red House Painters, daarna solo en met Sun Kil Moon. Altijd fijn als artiesten die je nu pas leert kennen ook dit jaar een plaat hebben uitgebracht, en dit is een hele fijne. Kozelek maakt liedjes die zo eenvoudig zijn dat ze meteen bekend aanvoelen, en tegelijkertijd zorgen zijn typische, tragikomische observaties, en zijn bijna angstaanjagend goede gevoel voor een markant detail ervoor dat het nooit generiek wordt.
Waarom dan niet in de top 10?
Het was nog wel een twijfelgeval, uiteindelijk waren er nog wel tien platen te vinden die me meer wegbliezen bij deze. Maar bij liefhebbers van kleine, tijdloze liedjes kan deze plaat eigenlijk niet ontbreken in het boodschappenlijstje van dit jaar.

THEESatisfaction - awE naturalE


Wat is het?
Damesduo maakt retestrakke en sexy electrofunk met een flinke attitude.
Een speciale vermelding omdat...
Omdat dit eigenlijk de beste punkplaat van 2012 is. Het album vliegt voorbij in een killergroove van een half uur, waarin de wapens van de soul, funk en electro met grote precisie in stelling worden gebracht door deze twee dames (naar ik heb gelezen een stel overigens) om tegen de wereld te zeggen: hier zijn we, we zijn sexy, en hier is onze middelvinger. Don't funk with my groove!
Waarom dan niet in de top 10?
Iets meer ambitie en variatie tussen de liedjes had wel gemogen, verder is het heel subjectief: ik vond andere dingen nóg mooier. Maar deze redelijk onopgemerkt gebleven plaat is toch wel een dikke aanrader!

Ook gehoord, en niet onopgemerkt gebleven: Mijn held Neil Young bracht een plaat uit die verre van slecht was maar toch niet onderscheidend genoeg om hier te noemen. Ik ben ook nog niet echt gaan zitten voor de laatste Leonard Cohen. Verder zullen Ty Segall, The Chromatics, Titus Andronicus, How To Dress Well, Patti Smith, en vele anderen de top tien niet halen hoewel ik met plezier naar nieuwe muziek van hen heb geluisterd. Ten slotte nog een filmpje van wat toch van dit jaar een van de meest geslaagde voorbeelden moet zijn van een van mijn favoriete guilty pleasure-genres: zwaarmoedige zwijmelrock:



De top tien volgt morgen of maandag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten